الاستخارة غيرت حياتى احصلى على وسام باسورد أنا وطفلى أنت فى مرأة الأخرين تمنيت تعلم العمرة بالصور حملة التضامن مع غزة


العودة   أخوات إيمان القلوب > الملتقى الدعوي > على طريق الدعوه

على طريق الدعوه ( ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ) النحل125



إضافة رد
 
أدوات الموضوع
غير متواجدة حالياً
 رقم المشاركة : ( 1 )
أملى الجنان
رقم العضوية : 5383
تاريخ التسجيل : Jul 2009
الدولة :
العمر :
مكان الإقامة : مصر
عدد المشاركات : 2,547 [+]
آخر تواجد : [+]
عدد النقاط : 750
قوة الترشيح : أملى الجنان is a splendid one to beholdأملى الجنان is a splendid one to beholdأملى الجنان is a splendid one to beholdأملى الجنان is a splendid one to beholdأملى الجنان is a splendid one to behold
الأوسمـة
بيانات الإتصال
آخر المواضيع

التوقيت
افتراضي توقير الشرع واتباع النبى قولو سمعنا وأطعنا

كُتب : [ 23 - 11 - 10 - 05:20 PM ]













الحمد لله .. وأصلى وأسلم على خير خلق الله
أما بعد ،،،

موضوعنا ان شاء الله

يشمل عنصرين اساسين

هنتكلم عنهم باذن الله
العنصرين هما
أولاً: توقير الشرع

ثانياً: اتبـاع النبى
الهدف من الموضوع
ان كل مسلم يقرأ موضوعى يطلع منه وهو عارف سبيل النجاة ويقرر يتخلى عن كل بدعة ويسمو ويرتفع درجه فى سلم التقوى كمان كل واحد قائم على معصية يخرج وهو عازم على تركها لينال حب الله .. اضافة الى انه كمان ثقافة اسلامية تثرى عقلك وقلبك باذن الله
لكن احذر .. ما تكونش انانى
ادع غيرك

وتنهى عن منكر ان وجدته وتأمر بمعروف

هنصحح مفاهيم كتير وهنسرد افكار مختلفه
تابعوووووونا

*
*
*







رد مع اقتباس
غير متواجدة حالياً
 رقم المشاركة : ( 2 )
أملى الجنان
رقم العضوية : 5383
تاريخ التسجيل : Jul 2009
الدولة :
العمر :
مكان الإقامة : مصر
عدد المشاركات : 2,547 [+]
آخر تواجد : [+]
عدد النقاط : 750
قوة الترشيح : أملى الجنان is a splendid one to beholdأملى الجنان is a splendid one to beholdأملى الجنان is a splendid one to beholdأملى الجنان is a splendid one to beholdأملى الجنان is a splendid one to behold
الأوسمـة
بيانات الإتصال
آخر المواضيع

التوقيت
افتراضي رد: توقير الشرع واتباع النبى قولو سمعنا وأطعنا

كُتب : [ 23 - 11 - 10 - 05:22 PM ]



ممكن تجاونبي لو سمحت ..

يا ترى انت سعيد ؟؟

و إيه مفهوم السعادة فى نظرك ؟؟

أكل وشرب ونوم ولعب وضحك (شهوات)

ولا بنات ونت .... (معاصى)

تعرف ان السعادة دى أقسام !!

سعادة جسد و سعادة روح

سعادة الجسد من جنس ما خلق منه فهو من تراب .. عشان كده هى عباره عن أكل وشرب وراحة (باختصار كل الشهوات) .. والروح سعادتها من جنس ما خلقت منه والروح من الله (ونَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ) السجدة .. اذا سعادتها من الله يعنى عبادة الله والطاعة
والاستسلام لامر الله

طبعا كلنا عارفين ان سعادة الجسد دى تجعل الانسان والحيوان سيان اذا عاش من أجلها .. فالحيوان لا يبحث الا عن شهوات جسده فلنفرض انك حققت كل الشهوات فلن تنال السعادة لان الانسان ليس جسد فقط بل روح وجسد .. ان حقق السعادة لاحدهما صرخ الاخر فى اعماقه اين انا منك


لذلك الحل الوحيد هو
الشرع
و ليه الشرع ؟!
لان الشرع هو الحاجه الوحيده اللى جمعت بين السعادتين فى ثوب واحد من ارتداه عاش ومات وبعث سعيدا .. الله هو الذى خلق جسدك وروحك ولانه الخالق فهو ادرى وأعلم بمن خلق وكيف يشقى وكيف يسعد .. لذلك شرع له منهجا عظيما كل من اطلع عليه آمن بأنه من عند الخالق


اذا الشرع هو السعادة
أحل لنا شهوات كثيرة تسعد أجسادنا

وغطاها بلباس من تقوى واحسان ومراقبة
لتسمو الروح ولا تعانى وتصرخ فى اعماقنا
اذا الشرع فيه السعادة


طيب ممكن أسأل كمان سؤال ؟
قولى انت مين فى دول ؟

شاب اما حد يقوله ربنا بيقول والنبى بيقول ... يقول احنا فى القرن الواحد وعشرين سيبك من الكلام القديم ده دا الناس طلعو القمر وهيطلعوا يعيشوا عالمريخ وانت بتقول النبى .. وواحد يقول سيبنا نعيش يومين لما نكبر نبقا نعمل.. وغيره يقول المهم القلب لبن حليب صافى .. ويااااااااااااااااه اللى كويس اوى يقول كلام النببى على عينى وراسى لكن الشيخ فلان قال كذا ؟؟!!


طيب معلش استحمل سؤال كمان
يا ترى انت بتحب النبى ؟ و إيه الدليل ؟


لما حد يقولك قال رسول الله ... وده يخالف هواك بترد تقول ايه ؟

يا ترى لو واحد من الناس استهزأ بأمر من أمور الدين قدامك

على هيئه نكتة او ... او ... بتعمل ايه ؟

بتضحك ولا بتحزن ولا بتكبر دماغك !!

انت بتقدر الشرع بتحترم القرآن ؟
وانتى عاوزانا نعمل ايه ؟ احنا بنحب النبى وربنا وبنقدر الشرع والقرآن .. دا حتى المصحف لو وقع غصب بنشيله ونبوسه ونحطه على دماغنا
هو ده التوقير فى نظرك ؟؟!!
حتى التوقير لشرع ربنا أصبح بدعة
طيب نعمل ايه عشان نكون بنقدر شرع ربنا
انا هاقولك ازاى توقر وتقدر شرع ربنا

إحنا كده في صميم العنصر الاول

محبــة و توقير الشــرع
ركزواااااا معايا .. الله يخليكم


لتوقير الشرع مظاهر عديده منها
1 - تعظيم النصوص الشرعية ..يعنى لما حد يقول ربنا قال ... خلاص سمعنا وأطعنا .. اقولك النبى قال ... انتهى .. سمعنا وأطعنا

2- الخوف من الزيغ والاستدراج .. يقول الحسن البصري « المؤمن يعمل بالطاعات وهو مشفق وجل خائف، والفاجر يعمل بالمعاصي وهو آمن »


3- الاقتداء بالنبي -صلى الله عليه وسلم- والتأسي به ظاهراً وباطناً .. قال تعالى ﴿ لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَنْ كَانَ يَرْجُو اللهَ وَالْيَوْمَ الآَخِرَ وَذَكَرَ اللهَ كَثِيرًاالأحزاب



4 - تحكيم العبد للشرع وتحاكمه إليه :قال الله تعالى ﴿ فَلاَ وَرَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ﴾ النساء
5- الرضا بحكم رسول الله -صلى الله عليه وسلم- وشرعه

عن العباس -رضي الله عنه- أنه سمع رسول الله -صلى الله عليه وسلم- يقول: « ذاق طعم الإيمان من رضي بالله ربًا وبالإسلام دينًا وبمحمد رسولاً » ... يعنى مش لما تحصلك مصيبه تقعد تقول ليه يارب تعمل معايا كده ... و كأنك بتحاسب الملك القيوم !!!
**-**-**-**-**-**-**-**-**-**
عرفنا ازاى نوقر شرع ربنا ؟؟

باننا نعمل باحكامه ومانخليش الشرع والدين اخر حاجه نفكر فيها
مش انك تقبل المصحف وتحطه على دماغك
فيه حجات كتير بتحصل مننا بتكون استهزاء بشرع ربنا

ممكن تعملها وانت مش عارف عشان كده انا هاقولك عشان تعرفها وماتعملهاش







رد مع اقتباس
غير متواجدة حالياً
 رقم المشاركة : ( 3 )
أملى الجنان
رقم العضوية : 5383
تاريخ التسجيل : Jul 2009
الدولة :
العمر :
مكان الإقامة : مصر
عدد المشاركات : 2,547 [+]
آخر تواجد : [+]
عدد النقاط : 750
قوة الترشيح : أملى الجنان is a splendid one to beholdأملى الجنان is a splendid one to beholdأملى الجنان is a splendid one to beholdأملى الجنان is a splendid one to beholdأملى الجنان is a splendid one to behold
الأوسمـة
بيانات الإتصال
آخر المواضيع

التوقيت
افتراضي رد: توقير الشرع واتباع النبى قولو سمعنا وأطعنا

كُتب : [ 23 - 11 - 10 - 05:23 PM ]

صور من

الإستهزاء بالشرع بدون قصد
1
- تقديم آراء الآباء والشيوخ والأكابر على النصوص الثابتة : يقول الله –تعالى-: ﴿ وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَى مَا أَنْزَلَ اللهُ وَإِلَى الرَّسُولِ قَالُوا حَسْبُنَا مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لاَ يَعْلَمُونَ شَيْئًا وَلاَ يَهْتَدُونَ ﴾ المائدة

وقال عز وجل: ﴿ يَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ يَقُولُونَ يَا لَيْتَنَا أَطَعْنَا اللهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولاَ ﴿66﴾ وَقَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءَنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلا ﴿67﴾ رَبَّنَا آتِهِمْ ضِعْفَيْنِ مِنَ الْعَذَابِ وَالْعَنْهُمْ لَعْنًا كَبِيرًا ﴿68﴾﴾ الأحزاب
2 - تقديم العقل على النقل الصحيح : وما اكثر هذا فى زماننا وطبعا نتيجة لده جاتلنا العلمنة وما أدراك


3 - الاستهزاء بشعائر من الدين على هيئه نكت وهزار : انا هاجيبلكم نماذج

تناقلت الفتيات هذه الرسالة على أنها مضحكة ولكن أين المضحك منها ؟! أسلوبها الذي كله إستهزاء بالدين و إستهزاء بثاني المصادر والمراجع وهو الحديث الشريف ..الرسالة التي تناقلتها الفتيات هي ..{ عن أبي هاتف قال ( صلوا أصدقائكم برنه فإن لم تستطيعوا فبمسج) متفق عليه }.. حسبى الله ونعم الوكيل !!
مش بس كده وقد تم تحريف كلام الله تعالى ... احد الشباب اخترع رساله يقول { لو كان البحر مدادا لكلمات حبي لنفدا البحر قبل ان تنفد كلمات حبي }.. نعم إنها آيه قرآنيه تحولت إلى مسج غرامي !! وهذا المسج بالأصل هي آيه من سورة الكهف .. اين أصحاب العقول الراجحة !!؟؟

4 - اتباع الهوى قال الله عز وجل: ﴿ أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَى بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَن يَهْدِيهِ مِن بَعْدِ اللهِ أَفَلاَ تَذَكَّرُونَ الجاثية

قال الله تعالى: ﴿فَإِن لَّمْ يَسْتَجِيبُوا لَكَ فَاعْلَمْ أَنَّمَا يَتَّبِعُونَ أَهْوَاءَهُمْ وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنْ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَيْرِ هُدًى مِّنَ اللهِ إِنَّ اللهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ ﴾ القصص .... من الايه دى نستخلص ان اتباع النبى والاستجابه ليه من توقير الشرع

اذاً : الاتباع ماهو إلا .. توقير للشرعوهنا نبقى وصلنا لمضمون العنصر الثانى فى موضوعنا

وهو اتباع النبى صلى الله عليه وسلم

الذى هو من اهم ومن اساسيات توقير الشريعه
يقول الله تعالى (قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ) آل عمران ... و قال تعالى : { يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ } الأنفال
من أروع صور اتباع الصحابة للنبى ما أبهرنى ولفت نظرى

انه مشهد تاريخى يستحق ان نقف امامه

تخيل نفسك مع الصحابه فى ساعة تحويل القبله

انت تصلى وتفاجئ النبى يستدير الى جهة اخرى

ماذا ستفعل !؟

هؤلاء صحابه لم يكونو مع النبى بل سمعوا فى صلاتهم فلم يكونوا مع الرسول ولم يسمعوا بأنفسهم

نسمع من سيدنا انس افضل رضى الله عنه عَنْ ثَابِتٍ ، عَنْ أَنَسٍ ؛أَنَّ رَسُولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم كَانَ يُصَلِّي نَحْوَ بَيْتِ الْمَقْدِسِ ، فَنَزَلَتْ : {قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ} ، فَمَرَّ رَجُلٌ مِنْ بَنِي سَلِمَةَ ، وَهُمْ رُكُوعٌ فِي صَلاَةِ الْفَجْرِ ، وَقَدْ صَلَّوْا رَكْعَةً ، فَنَادَى : أَلاَ إِنَّ الْقِبْلَةَ قَدْ حُوِّلَتْ ، فَمَالُوا ، كَمَا هُمْ ، نَحْوَ الْقِبْلَةِ )) أخرجه أحمد ومسلم

كانوا في الصلاة ، رجالٌ من أصحابِ محمدٍ صلى الله عليه وسلم ، مَرَّ بهم رجلٌ ، عَلِمَ أن القبلةَ قد حولها الله ، نادى عليهم ، وهم في الصلاة ، أَخْبَرَهم أن القبلة قد تحولت ، فتحولوا ، انتهى الأمر
هذا هو الإيمان بالله ، وهذا هو النباتُ الطيب ، عندما يُروى بماءٍ طيبٍ.هل سمعتَ جدلاً ؟ هل سمعتَ صراخًا وعويلاً ؟.


ممكن واحد يسألنى ..
انا ماعرفش تقصدى ايه بالاتباع

احنا بنصوم وبنصلى وبنعمل كل اللى ربنا أمر بيه

مش هو ده الا تباع !!؟؟
لأ مش هو ده
الاتباع مش انك تصلى وبس ... الاتباع انك تصلى زى ما ربنا أمرورسوله بين مش ركعتين تنقرهم كنقر الديك وتمشى ..وانك تتحجبى زى ما ربنا أمرك .. مش اسبانش ولا طرحه لف صغيرة


انا هاقولكم ايه هو الاتباع


معنى الاتباع:



قال ابن القيم رحمه الله في مدارج السالكين (2/172/173) قال الله تعالى: ﴿إِنَّمَا كَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ إِذَا دُعُوا إِلَى اللهِ وَرَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَنْ يَقُولُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون﴾.


فتجيبه إذا دعاك وتقيل حيث قال، وتنزل إذا نزل، وتغضب لغضبه، وترضى لرضاه، وإذا أخبرك عن شيء أنزلته منزلة ما تراه بعينك، وإذا أخبرك عن الله بخبر أنزلته منزلة ما تسمعه عن الله بأذنك.


وبالجملة فتجعل الرسول شيخك وأستاذك ومعلّمك ومربّيك ومؤدّبك، وتسقط الوسائط بينك وبينه إلاّ في التبليغ، كما تسقط الوسائل بينك وبين المرسل في العبودية، ولا تثبت وساطة إلاّ في وصول أمره ونهيه ورسالته إليك، وهذان التجريدان هما حقيقة شهادة أن لا إله إلاّ الله وأنّ محمّدًا عبده ورسوله.


والله وحده هو المعبود المألوه الذي لا يستحقّ العبادة سواه، ورسوله المطاع المتّبع المهتدى به الذي لا يستحقّ الطاعة سواه.


ومن سواه فإنما يطاع إذا أمر الرسول بطاعته فيطاع تبعًا للأصل

.

تدبرت الكلام ؟؟ اقرءه تانى وتالت لحد ما يوصل لقلبك
قرأناه

قوليلنا بئه

نعمل ايه عشان نكون متبعين؟؟؟؟؟؟
ركزوا معايا

الاتباع لا يتحقق إلا إذا كان العمل موافقاً للشرع في ستة أمور، هي:
1 - السبب: فإذا تعبد الإنسان لله تعالى بعبادة مقرونة بسبب ليس شرعياً فهي بدعة مردودة على صاحبها، .. يعنى ايه؟ .. يعنى زى اللى بيتهجدوا ليلة 27 مدعين انها ليلة الاسراء والمعرج .. هو التهجد بدعه؟ .. لا ... لكن تخصيص هذه الليله بالتهجد سبب لم يثبت شرعا فى اى احاديث صحيحه

2 - الجنس: فإذا تعبد الإنسان لله تعالى بعبادة لم يشرع جنسها فهي غير مقبولة، كالتضحية بفرس؛ لأن الأضاحي لا تكون إلا من جنس بهيمة الأنعام وهي الإبل - البقر - الغنم.

3 - القدر: فلو أراد إنسان أن يزيد صلاة على أنها فريضة أو ركعة في فريضة، فعمله ذلك بدعة مردودة؛ لأنها مخالفة للشرع في المقدار أو العدد.

4 - الكيفية: فلو نكس إنسان الوضوء أو الصلاة لما صح وضوؤه ولا صلاته ؛ لأن عمله مخالف للشرع في الكيفية.

5- الزمان: فلو ضحى إنسان في رجب، أو صام رمضان في شوال، أو وقف بعرفات في التاسع من ذي القعدة لما صح ذلك منه؛ لمخالفته للشرع في الزمان.

6-المكان: فلو اعتكف إنسان في منزله لا في المسجد ، أو وقف يوم التاسع من ذي الحجة بمزدلفة لما صح منه؛ لمخالفته للشرع في المكان


كلام سهل خلاصته انك تعمل اللى النبى عمله وبس
ايوه لكن فيه حجات كتير يعنى مش بنقدر نفهم المغزى منها

ليه نقبل الحجر الاسود ؟؟

دا اذا كان النبى بعث عشان يحرر الناس من عبادة الاصنام والحجاره

مش ده حجر؟
انا مش هرد عليك !!

هسيب سيدنا عمر رضى الله عنه يرد عليك
وَلَوْلاَ أَنِّي رَأَيْتُ رَسُولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم يُقَبِّلُكَ مَا قَبَّلْتُكَ

هو ده الاتباع
لو كان الامر بالعقل لكان المسح على باطن الخف اولى من المسح على ظاهره
النبى عمل .. خلاص انتهت
ابن القيم خلصلنا الحكاية فى كلمتين احفظهم واعملهم ويبقا كده حققت الاتباع


وقال ابن القيم « إن سئل عن شيخه قال الرسول وعن طريقه قال الاتباع، وعن خرقته قال: لباس التقوى، وعن مذهبه قال:تحكيم السنة، وعن مقصوده ومطلبه قال: ﴿يُرِيدُونَ وَجْهَ اللَّهِ﴾، وعن رباطه وعن خانكاه قال: ﴿ فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالآصَالِ رِجَالٌ لاَّ تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلاَ بَيْعٌ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلاَةِ وَإِيتَاء الزَّكَاةِ﴾، وعن نسبه قال : أبي الإسلام لا أب لي سواه إذا افتخروا بقيس أو تميم
تيجوا نسمع حبيبنا قال ايه

صلى الله عليه و سلم

عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : ( كل أمتي يدخلون الجنة إلا من أبى ) قالوا : ومن يأبى ؟ قال : ( من أطاعني دخل الجنة ومن عصاني فقد أبى ) . أخرجه البخاري
يعنى لو اتبعته يبقى اخترت الجنه ولو عصيته يبقى رفضتها
ياااااااااااااااه يعنى انا اللى برفض ؟
ايوة طبعا انت مخير مش مجبر ماحدش بيغصبك على حاجة

شوف
عندما خلق الله الناسَ ، قَسَمَ الجميعَ إلى قسمين
فقال سبحانه : { هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ فَمِنكُمْ كَافِرٌ وَمِنكُم مُّؤْمِنٌ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ} التغابن



وعندما عاش الناس في الدنيا ، عاشوا فريقين ؛

فقال سبحانه : {فَرِيقًا هَدَى وَفَرِيقًا حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلاَلَةُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاء مِن دُونِ اللهِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَ}. الأعراف

وكذلك يكونون بعد العرض ، والفصل ، والحساب ،

قال سبحانه : {فَرِيقٌ فِي الْجَنَّةِ وَفَرِيقٌ فِي السَّعِيرِ}. الشورى


هتختار تكون مع مين ؟؟
اختار بقلبك وفعلك
بالنية والتطبيق
لو عاوز السعادة والجنة
وقر شرع ربنا واتبع النبي
لو اخترت الاخرى .. فأنا بريئة منك
وقد بلغتك وما على الرسول الا البلاغ





رد مع اقتباس
غير متواجدة حالياً
 رقم المشاركة : ( 4 )
ام اسامة
رقم العضوية : 5058
تاريخ التسجيل : Jun 2009
الدولة :
العمر :
مكان الإقامة :
عدد المشاركات : 3,809 [+]
آخر تواجد : [+]
عدد النقاط : 1575
قوة الترشيح : ام اسامة has a brilliant futureام اسامة has a brilliant futureام اسامة has a brilliant futureام اسامة has a brilliant futureام اسامة has a brilliant futureام اسامة has a brilliant futureام اسامة has a brilliant futureام اسامة has a brilliant futureام اسامة has a brilliant future
الأوسمـة
بيانات الإتصال
آخر المواضيع

التوقيت
افتراضي رد: توقير الشرع واتباع النبى قولو سمعنا وأطعنا

كُتب : [ 23 - 11 - 10 - 05:31 PM ]

جــ الله خير الجزاء ــزاكم على موضوعكم
ربى يجعله بــ حسناتكم ــميزان
اللهم يا مالك الملك و ياواسع العطاء
يا حي يا قيوم يا ذا الجلال و الإكرام
إني أسألك بعدد من سجد لك في حرمك المكرم ،،،
من يوم خلقت الدنيا إلى يوم القيامة
أن تعافي/ صاحبة الموضوع
و تحفظها، و أسرتها ، و أحبتها وأن تبارك عملها،
و تسعد قلبها و تفرج كربها ،، و تيسر أمرها،،
و تغفر ذنبها .. ((( اللهم أمين يارب العالمين )))





رد مع اقتباس
غير متواجدة حالياً
 رقم المشاركة : ( 5 )
غايتي رضا ربي

رقم العضوية : 7533
تاريخ التسجيل : Nov 2010
الدولة :
العمر :
مكان الإقامة : ♥ في أَكنَافُ بَيتِ المَقدِس ♥
عدد المشاركات : 10,616 [+]
آخر تواجد : [+]
عدد النقاط : 2127
قوة الترشيح : غايتي رضا ربي has a reputation beyond reputeغايتي رضا ربي has a reputation beyond reputeغايتي رضا ربي has a reputation beyond reputeغايتي رضا ربي has a reputation beyond reputeغايتي رضا ربي has a reputation beyond reputeغايتي رضا ربي has a reputation beyond reputeغايتي رضا ربي has a reputation beyond reputeغايتي رضا ربي has a reputation beyond reputeغايتي رضا ربي has a reputation beyond reputeغايتي رضا ربي has a reputation beyond reputeغايتي رضا ربي has a reputation beyond repute
الأوسمـة
بيانات الإتصال
آخر المواضيع

التوقيت
افتراضي رد: توقير الشرع واتباع النبى قولو سمعنا وأطعنا

كُتب : [ 23 - 11 - 10 - 05:45 PM ]

بارك الله فيك ونفع بك الاسلام والمسلمين اللهم اهدي شباب وبنات المسلمين الى ما تحبه وترضاه
اختك في الله





رد مع اقتباس
إضافة رد
  

مواقع النشر (المفضلة)

الكلمات الدلالية (Tags)
الشرع, النبي, توقير, سمعنا, وأطعنا, واتباع, قولو

أدوات الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيعى إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيعى الرد على المواضيع
لا تستطيعى إرفاق ملفات
لا تستطيعى تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع

المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتبة الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
فضل طاعة النبى واتباع سنته (صلى الله عليه وسلم) ام اسامة السيرة النبوية الشريفة 5 08 - 11 - 11 12:55 AM
توقير كبار السن!!!!!!!!!!!!!!!!!! بنت الازور على طريق الدعوه 2 20 - 02 - 11 07:39 PM
حكم الشرع فى الإرهاب للشيخ أشرف الفيل مصر للإستضافة على طريق الدعوه 3 18 - 01 - 11 02:48 PM
الصرع واعراضه ام بنوتات ذوى الإحتياجات الخاصة 6 31 - 10 - 10 10:49 PM
حكم الشرع في ادعية الامتحانات راشا رمضان الفتاوى الشرعية 2 06 - 02 - 09 11:04 PM


RSS RSS 2.0 XML MAP HTML

الساعة الآن 11:49 AM.


   الدرر السنية

بحث عن:



 
Powered by vBulletin
.Copyright ©2000 - 2016, Jelsoft Enterprises Ltd