الاستخارة غيرت حياتى باسورد أنا وطفلى أنت فى مرأة الأخرين تمنيت تعلم العمرة بالصور حملة التضامن مع غزة



زهرات إيمان القلوب لزهراتنا من سن 10 الى 18 سنه




إضافة رد
 
أدوات الموضوع
غير متواجدة حالياً
 رقم المشاركة : ( 1 )
اسلامنا هوالنور
فريق العمل
رقم العضوية : 6644
تاريخ التسجيل : Apr 2010
الدولة :
العمر :
مكان الإقامة : مصر
عدد المشاركات : 3,296 [+]
آخر تواجد : [+]
عدد النقاط : 38
قوة الترشيح : اسلامنا هوالنور is on a distinguished road
الأوسمـة
بيانات الإتصال
آخر المواضيع

التوقيت
flower25 مريم..أنا بنتكس مسلسل جديد تابعونا

كُتب : [ 04 - 09 - 11 - 03:25 PM ]



بسم الله الرحمن الرحيم

ِ تدور أحداث هذه القصة بين مريم والتي تكبر

رانيا قليلا وقد جمع بينهما الحب في

الله ولطالما تعرضت رانيا لمشاكل كثيرة بسبب إلتزامها


بطريق الله عزوجل وعدم توافر الأسباب المعينة ..

وفي النهاية قررت رانيا الذهاب إلي صديقتها مريم
لتقص عليها ما بها .. وكيف السبيل إلي الوصول إلي
رضا الله عز وجل ..

خرجت رانيا من المنزل وهي ترتدي الزي الشرعي
الذي لطالما جاهدت من أجل أن ترتديه ولكنها لم تعد
تشعر بقيمته وكأنها إعتادت عليه ولم تذكر الله عند
خروجها من منزلها وسارت هائمة علي وجهها ما بين
اليأس والإحباط إلي أن وصلت إلي منزل مريم ..
باب عليه
هذه الصورة بحجم اخر انقر هنا لعرض الصورة بالشكل الصحيح ابعاد الصورة هي 1024x512.
ثم

وإذ برانيا تطرق الباب وقد أجهد رأسها التفكير في
حالها وما بها من فتور وما حولها من صراعات
ومشاكل
وبعد برهه من الزمن
مريم : من ؟؟
رانيا : رانيا
مريم : ثواني يا حبيبتي
وبعدما فتحت الباب
رانيا : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مريم : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
تعالي إتفضلي .. (وأدخلتها حجرتها ) كيف حالك
يا حبيبتي ..أخبارك إيه أنا دايما بسأل عليك في
الدروس وبسأل عليك أصحابنا كتيييير ولكن مفيش أي
أخبار عنك ..
حاولت أتصل بيك كتير ولكن دايما موبايلك مغلق ..
يارب يكون خير
رانيا :(وقد بدأت في البكاء ) أنا بنتكس يا مريم
مريم : ليه بس بتقولي كده يا حبيبتي ..
رانيا : في بداية إلتزامي سبحان الله وغير كل الناس
كان والدي ووالدتي سعيدين جدا بالإلتزام وحاسين إن
لبسي هيتغير للأفضل وإني هحافظ علي الصلاة وكانت
سعادتهم غامرة .. كنت بحفظ معاكم وبقابل الصحبة
الصالحة وبزيد يوم بعد يوم .. ولكن أصدقاء والدتي
والجيران أقنعوها إني هبقي من المتشددين وإن كل
حاجه في حياتي هتكون حرام ..
ومن هنا بدأت المشاكل ..
عندما أستيقظ من النوم لصلاة الضحي أمي آآآآآآآآه
المسجد فتح الحمد لله !!
عندما أقول دعاء قبل الطعام إيه يا بنتي بتكلمي نفسك
إيه اللي حصل لك !!
عند صلاة الظهر ايوه افضلي صلي طول النهار !!
لو أمي شافت معايا كتاب غير كتب الدراسة ..إيه يا
بنتي هو هتمتحني آخر السنة في زاد الميعاد والرحيق المختوم !!
وهكذا طول اليوم إعتراض علي جميع تصرفاتي
وكمان بدأت أمي تبعد عني أي سبب للثبات فبدأت
أشعر بفتور شديد وكمان المشاكل بتزيد يوم بعد يوم
وأنا تعبانه وأخذت رانيا في البكاء ..
(صوت من المطبخ )
مين يا مريم ؟؟
مريم : دي رانيا صاحبتي يا أمي
أم مريم : (وهي بتنشف إيديها وماشية لأوضة مريم )
أهلًا وسهلًا .. إزيك يا حبيتي و(تسلم علي رانيا )
معلش إيدي مبلولة
لازم تتغدي مع مريم النهارده
رانيا : معلش يا خالتو المرة الجاية لأني مستعجلة
بس ..
والدة مريم : مالك يا حبيبتي كنتي بتبكي ؟؟
رانيا : الحمد لله
والدة مريم : طيب أسيبكم تكملوا كلامكم ..
(وما أن ذهبت والدة مريم إلي المطبخ ) وإذ بها تنادي
مريم .. يا مريم
مريم : أيوة حاضر يا أمي ( مسرعة إلي المطبخ )
والدتها : إتفضلي يا حبيبتي وما تسيبيش رانيا إلا لما
تأكل
مريم: حاضر يا امي

(ذهبت مريم إلي غرفتها )
مريم : السلام عليكِ ورحمة الله وبركاته
رانيا : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته .. ليه كده
بس تاعبه نفسك ليه
مريم : خالتك أصدرت قرارات عليا لاااااااازم هتأكلي ..
يللا إتفضلي سيادتك مش صغيرة عشان أكلك ..
رانيا : جزاكم الله خيرًا
وبدأت مريم في كلامها
بصي يا رانيا يا حبيبتي .. إحنا نقسم المشاكل عشان
نعرف نحلها .. المشاكل اللي عندك في نقطتين
✏الأولي :مشاكل من برة من البيئة المحيطة
✏الثانية:مشاكل من نفسك من داخلك إنتي ..
وقبلها عاوزة أوضح لك حاجة واحدة بس ..إنتي في
بيئتك أو في بيتك أو في جامعتك .. صورة عن
الدين ..شهادة عن الدين ده ..لو الظروف غيرتك
يبقي الشهادة دي معلش شهادة زور .. مش أصلية ..
وكأنك بتقولي للناس ده مش الدين ..أنتم صح ..أنا
آسفة
لكن لو ثبتي وصمدتي في الفترة البسيطة فإنتي كده
بتضعي قدمك علي طريق بدايته في الدنيا ونهايته
هناك في الفردوس الأعلي .. ومش هتكوني أول
واحدة فيه ده أنتي هتكوني ماشية في ركب الإنبياء ..
وبصدق هتخلص الفترة دي وهتلاقي التمكين بس
لازم الإبتلاء وبعده التمكين ..وساعتها هتكون كل
الظروف دي بالنسبة لك ذكريات وفقط ..
فإختاري يا حبيبتي ..
نظرت رانيا إلي ساعة الحائط ..

آسفة يا مريم إني بقاطع كلامك ولكني إتأخرت
خالص
مريم : طيب يا حبيبتي كنت عاوزة اكمل كلامي
معاكي ..
رانيا :(وهي تنظر إلي الحقيبة والقفاز ) وأنا والله
بس أنا إتأخرت أوي ..
مريم : طيب أكلمك تاني إزاي ؟؟
رانيا :هحاول أتصل عليكي ووالدي ووالدتي بره
البيت ..
مريم : ربنا يطمني عليك يا حبيبتي
رانيا : ما تنسينيش من صالح دعائك ..
مريم : حاضر يا حبيبتي
(خرجت رانيا من حجرة مريم متجهه نحو الباب )
والدة مريم : إيه يا رانيا ماشية بدري ليه يا
حبيبتي ..
رانيا : معلش يا خالتو بس إتأخرت
والدة مريم : براحتك يا حبيبتي .. ربنا يوصلك
بالسلامة
رانيا : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مريم ووالدتها : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ..
...تري ما الذي ستفعله رانيا .. وهل ستتمكن من
التواصل مع مريم .. إنتظرونا في الحلقات القادمة ..

الحلقات منقولة بعد اذن صاحبتها
وارجو المتابعة لأنها أكثر من راااااااااااائعة
أحبكم في الله







رد مع اقتباس
غير متواجدة حالياً
 رقم المشاركة : ( 2 )
اسلامنا هوالنور
فريق العمل
رقم العضوية : 6644
تاريخ التسجيل : Apr 2010
الدولة :
العمر :
مكان الإقامة : مصر
عدد المشاركات : 3,296 [+]
آخر تواجد : [+]
عدد النقاط : 38
قوة الترشيح : اسلامنا هوالنور is on a distinguished road
الأوسمـة
بيانات الإتصال
آخر المواضيع

التوقيت
افتراضي رد: مريم..أنا بنتكس مسلسل جديد تابعونا

كُتب : [ 05 - 09 - 11 - 07:44 PM ]

::: الحلقــــــــة الثالثة :::



والدة رانيا : ايه يا رانيا كنتي فين ؟؟



رانيا : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



والدتها : وعليكم السلام يا ستي .. بصي يا رانيتي أنا اشتريت



ليكي ايه ؟؟



رانيا : خير يا أمي




(تفتح أم رانيا حقيبة معها )



والدة رانيا : شايفة الجيبة الجميلة دي دي لونها بمبة هيكون



جميل أوي عليكي .. وشايفة البلوزة دي واسعة يا ستي كمان .
.




والطرحة دي كمان هتخليكي زي القمر



بصي كمان علي البلوزة دي و....



(وكأنما أصاب رانيا الصمم فلم تعد تسمع شيئا من كلام والدتها )



(وبعد فتره مقاطعة والدتها )



رانيا : بس معلش يا أمي أنا عاوزة أسأل حضرتك سؤال هو أنا



هلبس اللبس ده فين أنا من المنتقبات ..وبلبس السواد كمان






والدة رانيا : أيوة يا رانيتي يا حبيبتي أنتي بالفعل كنتي منتقبة



بس خلاص .. مفيش خروج تاني بالنقاب ده حتي بيخنقك والجو



حر برده ..النقاب ده للناس الكبيرة وأنتي لسه بنوتة



صغيرة ..والله ما أنا عارفة الواحد كان إيه اللي حصل له يوم ما



وافقك تلبسيه



رانيا : أنا ما أقدرش أخرج من غير حجابي .. وجهي ده عورة



والدة رانيا :(بصوت مرتفع ) مش عاوزة كلام كتير مفيش نقاب



تاني يعني مفيش نقاب تاني فهمتي يللا إتفضلي من هنا ..ولما



يجي باباك لنا كلام تاني



(نظرة رانيا إلي والدتها نظرة مليئة بالدموع ولم تستطع التلفظ



بحرف واحد )



وعندما حضر والد رانيا



والد رانيا : إيه يا رانيا يا بنتي مش بتسمعي كلام أمك ليه هو ده



البر اللي بتقولوا عليه !! قلنا مفيش نقاب تاني يعني مفيش نقاب



تاني .. إحنا خايفين عليكي وعارفين مصلحتك أكتر منك.. ما



تتعبيناش معاكي ..إنتي يعني آخر البنات ولا أولهم .. وبعدين



اللبس اللي أمك جابته محترم وأنا شايف إنه كويس .. وبعدين



أنتي يعني اللي هتدخلي الجنة وأمك مثلا عشان مش لابسة



النقاب ده خلاص من أهل النار ..



( ورانيا صامتة تتسابق الدموع من مقلتيها
)



والد رانيا : إيه يا رانيا .. يا بنتي ما تتعبينيش معاكي بتبكي ليه



أنا مش بطلب منك مستحيل ولازم تتعودي علي كده



خلاص من هنا ورايح ..وده قرار نهائي


ذهبت رانيا إلي غرفتها وهي تبكي وتبكي وظلت طيلة الليل

تبكي إلي أن .....

..إنتظرونا في الحلقات القادمة ..





رد مع اقتباس
غير متواجدة حالياً
 رقم المشاركة : ( 3 )
أم أسيد
رقم العضوية : 7550
تاريخ التسجيل : Nov 2010
الدولة :
العمر :
مكان الإقامة : القدس
عدد المشاركات : 11,018 [+]
آخر تواجد : [+]
عدد النقاط : 109
قوة الترشيح : أم أسيد will become famous soon enoughأم أسيد will become famous soon enough
الأوسمـة
بيانات الإتصال
آخر المواضيع

التوقيت
افتراضي رد: مريم..أنا بنتكس مسلسل جديد تابعونا

كُتب : [ 05 - 09 - 11 - 07:55 PM ]

جزاكِ الله الجنه
مسلسل ديني رائع
دمتي متميزه
بارك الله بكِ
ننتظرك بكل شوق اختي الحبيبه اسلامنا





رد مع اقتباس
غير متواجدة حالياً
 رقم المشاركة : ( 4 )
اسلامنا هوالنور
فريق العمل
رقم العضوية : 6644
تاريخ التسجيل : Apr 2010
الدولة :
العمر :
مكان الإقامة : مصر
عدد المشاركات : 3,296 [+]
آخر تواجد : [+]
عدد النقاط : 38
قوة الترشيح : اسلامنا هوالنور is on a distinguished road
الأوسمـة
بيانات الإتصال
آخر المواضيع

التوقيت
افتراضي رد: مريم..أنا بنتكس مسلسل جديد تابعونا

كُتب : [ 05 - 09 - 11 - 10:38 PM ]

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أم أسيد مشاهدة المشاركة
جزاكِ الله الجنه
مسلسل ديني رائع
دمتي متميزه
بارك الله بكِ
ننتظرك بكل شوق اختي الحبيبه اسلامنا
بارك الله فيكِ أخيتي أم أسيد
أسعد الله ايامك وأنار قلبك بالايمان





رد مع اقتباس
غير متواجدة حالياً
 رقم المشاركة : ( 5 )
اسلامنا هوالنور
فريق العمل
رقم العضوية : 6644
تاريخ التسجيل : Apr 2010
الدولة :
العمر :
مكان الإقامة : مصر
عدد المشاركات : 3,296 [+]
آخر تواجد : [+]
عدد النقاط : 38
قوة الترشيح : اسلامنا هوالنور is on a distinguished road
الأوسمـة
بيانات الإتصال
آخر المواضيع

التوقيت
افتراضي رد: مريم..أنا بنتكس مسلسل جديد تابعونا

كُتب : [ 05 - 09 - 11 - 10:54 PM ]

:::الحلقـــــــــــة الرابعة :::








..ظلت رانيا طيلة الليل تبكي إلي أن جاء وقت السحر ..




تذكرت رانيا كلام مريم وأن المحن من أجل المجاهدة والصبر




وتذكرت قول الرسول صلي الله عليه وسلم عن الصلاة ( أرحنا




بها يا بلال ) فتوضأت رانيا لتناجي ربها بعد مرور أكثر من شهر




لم تصلِ طيلته القيام ..




أحضرت رانيا سجادة الصلاة و سجدت رانيا باكية ..






يا رب من يرحم ضعفي وعجزي ..





رب أنت قلت "وإذا سألك عبادي عني فإني قريب أجيب دعوة





الداعي إذا دعان " وها أنا الآن أصف قدمي بين يديك ..





هل سيشملني عفوك .. يا رب أنا وحدي لا ناصر لي .. لا قريب





لي .. لا مؤيد لي ..





يا رب أنت حسبي وعدتي وأنت نعم المولي ونعم النصير ..





يا رب أنت كافيني مما أنا فيه ..





إلهي ..إن تركتني تسلط علي الأعداء ..إن طردتني فيا بؤسي





والشقاء .. يا من تشاهد أفعالي هل ستسلمني إلي الشيطان لأني





عصيتك ..يا رب اقبلني يا أرحم الراحمين .. اللهم أصلح لي ديني





الذي هو عصمة أمري وأصلح لي دنياي التي فيها





معاشي ..وأصلح لي آخرتي التي فيها معادي ..يااااااااا رب اللهم





لاتعاملني بما أنا أهله فأنا أهل للذنوب والخطايا .. وعاملني بما





أنت أهله فأنت أهل الجود والكرم ..





وظلت طيلة الليل راكعة ساجدة باكية ..





إلي أن نودي لصلاة الفجر ..وإذ بها تشعر براحة





غريبة لم تشعر بها منذ أمد بعيد .. منذ بداية إلتزامها ..





صلت رانيا الفجر ثم غالبها النعاس وهي تردد أذكار الصباح ..





استيقظت رانيا قبل صلاة الظهر بساعة وأكملت أذكار الصباح





ولكن غلبها شيطانها فلم تصلي الضحي .. ظلت حزينة طيلة





الوقت .. فرفضت تناول وجبة الإفطار ..





ويجول برأسها هذه الأبيات




كيف لى أن أُزيل ذا الحجابَ الأصيلَ




صار منّى كبعضي صِـرتُ فيه جليلة





لن أًميط َ غِـطائي رغمَ مُـرِّ الجفاءِ





شَـرعُ ربي دليلي لا هوى الأدعياءِ





ولكن كيف كيف كيف أنزعهُ





كيف اُقصي حجابي بعدَ صدّق ِ المتابِ




كيف أعصي الهى ضلَّ عنِّى جوابِ






من يَـعِـش في الهداية لن يَمِل للغواية






ربِّ ثبت فؤادى وامحو عنِّى الخطايا





ومن ثم قررت عدم مغادرة المنزل ..إلي أن يفرج الله كربها







كانت رانيا قد إعتادت علي الذهاب إلي إحدي صديقاتها وهي





زميلتها في الدراسة ..





كانت تذهب لها بين الحين والآخر وكانت ترغب بأن تكون سببا




لهدايتها ..





وكان والد رانيا ووالدتها لا يعارضان رانيا في ذلك ..





فهي غير ملتزمة ..





بل كانوا يظنون أنها ستكون سببا في تغير رانيا ..





لاحظ والد رانيا عدم خروجها من المنزل طيلة أسبوع ..





ولا حظت والدتها امتناعها عن الطعام ..





ظانين ذلك عندًا منها وضغطًا نفسيًا منها عليهم ..





فعاقبها والدها بأن أخذ هاتفها المحمول ..





وإنقطع الاتصال بين مريم ورانيا .. إلي ذلك اليوم الذي جاءت





فيه بنت خالة رانيا لزيارتها .. فطلبت منها أن ترسل رسالة من




هاتفها




"وحشتيني خالص يا مريم .. معلش يا حبيبتي مش معايا موبايل




ومش هقدر أقابلك بعد كده .. لا تنسيني من صالح دعائك ..اللهم




إني وإن كنت أعصاك إلا أنني أحب من يطيعك فإجعل ذلك قربة لي




عندك .."




وبعد أن أرسلت تلك الرسالة سارعت بمسحها من هاتف بنت




خالتها المحمول ..





تري ما الذي سيحدث .. وكيف سستقبل مريم الرسالة !!





وهل ستتمكن مريم من التواصل مع رانيا !!





هذا ما سنعرفه في الحلقات القادمة ...إنتظرونااااااااا






رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

الكلمات الدلالية (Tags)
مريم..أنا, مسلسل, تابعونا, بنتكس, يحيي

أدوات الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيعى إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيعى الرد على المواضيع
لا تستطيعى إرفاق ملفات
لا تستطيعى تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع


الساعة الآن 03:18 PM.


   الدرر السنية

بحث عن:



 
Powered by vBulletin
.Copyright ©2000 - 2016, Jelsoft Enterprises Ltd