الاستخارة غيرت حياتى باسورد أنا وطفلى أنت فى مرأة الأخرين تمنيت تعلم العمرة بالصور حملة التضامن مع غزة


العودة   أخوات إيمان القلوب > الملتقى الأدبى > فى قصصهم عبرة

فى قصصهم عبرة قصص حسن وسوء الخاتمة والصبر وقصص عامه




إضافة رد
 
أدوات الموضوع
غير متواجدة حالياً
 رقم المشاركة : ( 1 )
زادى إيمانى
قلب منتمى
رقم العضوية : 8677
تاريخ التسجيل : Oct 2012
الدولة :
العمر :
مكان الإقامة :
عدد المشاركات : 673 [+]
آخر تواجد : [+]
عدد النقاط : 35
قوة الترشيح : زادى إيمانى is on a distinguished road
الأوسمـة
بيانات الإتصال
آخر المواضيع

التوقيت
افتراضي مغامرات مسكين في مستشفى مرضى القلب

كُتب : [ 11 - 10 - 12 - 11:50 PM ]





زززززززززززززززز
ززززززززززززززززززززززززز زز
ززززززززززززززززززززززززز ززززززززز




راجيه حب الرحمن: ده انتي دبانة رخمة صحيح
محبه خديجه
: مالك ياراجية مخنوقه ليه ؟؟
راجيه حب الرحمن: لاء مش مخنوقة ولا حاجه وانا هتخنق ليه ؟؟
دي الحياة جميله وكلها نور

" نور ": ايه جايبين في سيرتي ليه؟؟

راجيه حب الرحمن: مش نور انتي انا اقصد الحياة كلها نور
العائده لربها: النور قاطع بقاله اسبوع ومجاش ولو للحظة واحدة
أبكتنى ذنوبى: ماهو انتم مستنين ايه ؟؟ بقالنا شهرين مدفعناش الفاتورة
أمة الله 91: وهندفع منين واحنا من يوم مافتحنا العيادة ولا حد دخل عندنا
أبكتنى ذنوبى: طيب والحل هنعمل ايه ؟؟؟ احنا خلاص هنعلن افلاسنا
محبه خديجه: الناس بقيت تشفنا بتخاف محدش راضي يجي عندنا خالص مش فاهمة ليه ماحنا طول عمرنا عايشين معاهم ايه بس اللي غيرنا او غيرهم؟؟؟
أبكتنى ذنوبى:ماهو ده من يوم ماللي باللي بالك كتب وقال السلفيين بيقطعوا الودان واحنا بقينا كده الناس نسيت اننا عايشين معاهم بقالنا سنين وان هما كمان سلفيين
راجيه حب الرحمن: الله يهديهم ويبعد عيونهم عننا
أمة الله 91:عندك حق لازم ندعلهم بالهدايه أو ندعى إن ربنا يخرجنا من بين أيديهم سالمين
العائده لربها: لاء بجد احنا لازم نلاقي حل


" نور ": بصوا انا جاتلي فكرة تيجوا ننزل ندور على واحد عيان
أمة الله 91: ياعني ايه هننزل ونقول واحد عيان لله .... عيان قليل يمنع بلاوي كتير
" نور ":لاء بجد اسمعوني في ناس كتير عيانة بقلوبها بس مش واخده بالها احنا ننزل ونعدي عالناس ونعمل معاهم اتفاق هنكشف عليهم ونعطيهم كمان العلاج ولما العلاج يجيب نتيجة يجوا يدونا حق الكشف والعلاج ولو معرفناش مش هنخسر ولا هيخسروا حاجة
راجيه حب الرحمن: تصدقي فكرة حلوة قووووووووي وأكيد بردوا الحاجه دى هتفيدنا كتير
أبكتنى ذنوبى: معاكم وياريت نبتدي دلوقتي
محبه خديجه:طيب ايه رايكم في اللي قاعد يتفرج علينا من ورا الشاشة هناك
أمة الله 91: تقصدي مين ؟؟
محبه خديجه:: اللي هناك ده اللي عامل مش واخد باله
راجيه حب الرحمن: اه شفته خلاص اندهيلوه
" نور ": خلاص انا هندهله
انت يا يا ....... ايوة انت هو في غيرك .. قرب ومتخافشي
احنا سلفيين ومبنعضيش
محبه خديجهقرب تعالى
واحد مسكين ♥ : ايه انتم تقصدوني انا



أبكتنى ذنوبى: ايوة انت ده انت شكلك عيان خالص ومش حاسس
واحد مسكين ♥ : لاء انا مش عيان انا صحتي تمام
" نور ": هو انت الدكتور ولا احنا احنا بنقولك عيان ولازم تكشف بسرعه لآن ممكن كمان القلب يموت ودا بقى من أخطر الآمراض
واحد مسكين ♥ : لاء كله الا موت القلب انا جاي اهو



أمة الله 91
: اتفضل اقعد هنا وقولنا حاسس بايه
واحد مسكين ♥ : بصراحة كده انا مش عارف انا كل اللي عندي شوية كسل مش اكتر
أبكتنى ذنوبى
: يالله ده الكسل ده من اعراض امراض خطيرة كمل كمل
واحد مسكين ♥ : ياخبر لاء يبقى هقول على كل حاجة
بس الاول صلوا على الحبيب المختار صل الله عليه وسلم




انا بقيت طول اليوم مقضيها نوم
وضاعت مني
لذة الخشوع والصوم
والنوافل عنها ياريت متسألونيش
لو
يوم في يوم غيره مافيش
وصلاة ربي على قلبي شيء تقيل
وبقالي كام يوم مافتحت
مصحفي
ولو شفت بعيني
منكر يبقى عادي
طيب
وانا مالي خلوني في حالي
و يوم سمعت درس للشيخ فلان
وهو قاعد يقول ان
الاغاني حرام
اقول عليه
مابيفهمش ومادرسشى
لصاحب
مدرسة الحب مرحشي
وبقيت
بسمع اغاني واتفرج عالافلام
واقول انا
احسن من فلان وعلان
ده ذنب صغير ياعني ياناس مش كبير
وفارقت صاحبي اللي كان
عايزلي الخير
ونسيت مصحفي فدرجي وحلقت دقني


" نور ": اللي انت قلته شيء خطير ده مرض خطير
أمة الله 91
انت عارف الاعراض ديه بتاعة مرض ايه؟؟؟
واحد مسكين ♥ : اكيد مش عارف هو انا الدكتور ولا انتم
محبه خديجه: ده مرض الفتور





واحد مسكين ♥ : هو يعني ايه فتور
أبكتنى ذنوبى
: الفتور كما قال بن منظور على لسان العرب فتر يفتر فتورا أى سكن بعد حده ولان بعد شده
والفتور له حالتان :الحالة الأولى هى التراخى والتكاسل والتباطؤ
,,اعلى ,اخطر حالات الفتور الإنقطاع بعد العمل والاستمرار فقد ينقطع كثير من أهل الفضل عن قراءة القرأن وعن صلاة القيام وعن الذكر والاستغفار وكف اللسان عن الكذب والغيبه والنميمه
وغير ذالك من الأعمال الفاضله الكريمه ,,فيجب أن نعلم أن العبد إنما يقطع منازل السير الى الله تعالى بقلبه وهمته لا ببدنه فالتقوى تقوى القلوب لا تقوى الجوارح

{ذَلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ }[الحج/,, أشار النبي صل الله عليه وسلم يوما إلى صدره الشريف وقال:



((التقوى ها هنا، التقوى ها هنا))

واحد مسكين ♥ :
معليشي بس مش فاهم ياريت توضحولي اكتر
راجيه حب الرحمن: يعرف علماء اللغة الفتور بعدة تعريفات متقاربة،ففي مختار الصحاح: الفترة: الانكسار والضعف، وقال الراغب الأصبهاني: الفتور: ضعف بعد قوة، قال تعالى:( يَا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلَى فَتْرَةٍ مِّنَ الرُّسُلِ) ، أي حال سكون ، وقوله: لا يفترون، أي لايسكنون عن نشاطهم في العبادة.
ونخلص من هذا إلى أن الفتور هو ضعف وتراخ بعد جد وهمة.
يقول ابن حجر رحمه الله : " الملال استثقال الشيء، ونفور الناس عنه بعد محبته، وهو داء يصيب بعض العباد والدعاة وطلاب العلم،فيضعف المرء ويتراخى ويكسل، وقد ينقطع بعد جد وهمة ونشاط. وفي القرآن الكريم قال الله تعالى مثنيا على الملائكة: (
يسبحون الليل والنهار لا يفترون ) .



يعني بطريقة ابسط


الفتور : هو التقصير في بعض النوافل أو كلها , يعني بعد ما كان ثابت على النوافل تركها .
واحد مسكين ♥ :
طيب ايه الخطير في اللي انتم بتقولوه انا شايف انه عادي ومش مرض ولا حاجة


أمة الله 91: بالعكس المرض ده خطير المصاب به تنقلب عنده الأسس والموازين، وتنعكس المناهج والسبل، فتحتاج البدهيات إلى أدلة وبراهين، إنه مرض القلب وداء النفس الخطيرة.
قال رسول الله صل الله عليه وسلم "إن الحلال بين، وإن الحرام بين، وبينهما مشتبهات لا يعلمهن كثير من الناس، فمن اتقى الشبهات فقد استبرأ لدينه وعرضه، ومن وقع في الشبهات وقع في الحرام .."[متفق عليه أخرجه البخاري (52) كتاب الإيمان، باب فضل من استبرأ لدينه، ومسلم (1599) كتاب المساقاة، باب أخذ الحلال وترك الشبهات واللفظ له].

محبه خديجه: الفتور إذا صار طبعا يعطي مؤشرا على الضعف والتراجع وعدم الثبات، وإذا استحكم على صاحبه واعتاد عليه وألفه قد يؤدي به إلى الانتكاس من دون أن يشعر الشخص، وكم مر علينا من إخوة واخوات كنا نتواصى سويا معهم على طريق الخير بعضهم كانوا طلبة علم وأصحاب همم، ثم أصيبوا بالفتور، ثم أكثروا من مجالس الأنس وتنصلوا من مسؤولياتهم كونهم أهل التزام ثم تطور بهم الحال إلى الانتكاس، والآن هم من عامة الناس، يتمنى بعضهم لو يعود ولا يستطيع على حد زعمه




العائده لربها:الانتكاس : ده كارثة لأن معناه ان التقصير لا يتوقف عند النوافل , لا ده كمان ترك الفروض , يعني مثلا خلعت حجابها الشرعي , ترك الصلاة , رجع يسمع أغاني ويشوف أفلام ويقع تاني في المعاصي .




واحد مسكين ♥ :
انا مش شايف خطورة في اللي بتقولوه اعتقد انه سهل نرجع تاني

العائده لربها: يظهر ان كلامنا دا لسه ما أثرش معاك ,, مضطرين نواجهك بالحقيقة ادخل هنا حالا


احذروا الانتكاس


وديه هدية بسيطة مننا ليك

اتفضل هنا

" نور ": تعالى معايا ندخل هنا علشان تشوف غيرك من اللي انتكسوا حصلهم ايه ؟؟؟



إتفضل هنا




نسيبك شوية ونرجع بعدين










رد مع اقتباس
غير متواجدة حالياً
 رقم المشاركة : ( 2 )
زادى إيمانى
قلب منتمى
رقم العضوية : 8677
تاريخ التسجيل : Oct 2012
الدولة :
العمر :
مكان الإقامة :
عدد المشاركات : 673 [+]
آخر تواجد : [+]
عدد النقاط : 35
قوة الترشيح : زادى إيمانى is on a distinguished road
الأوسمـة
بيانات الإتصال
آخر المواضيع

التوقيت
افتراضي رد: مغامرات مسكين في مستشفى مرضى القلب

كُتب : [ 11 - 10 - 12 - 11:52 PM ]

الراجية الانس بالله ورضاه: هاه ياترى عامل ايه دلوقتي يارب تكون فهمت المشكلة وواجهتها اصلك مش هينفع معاك علاج بدون اعتراف بالمشكلة
واحد مسكين : انا حاسس اني ضعت خلاص وقلبي مات اكيد ربنا مش راضي عني اكيد انا مكاني جهنم وههحصل غيري
محبه خديجه: متقولشي كده ده لو ربنا مش بيحبك ماكنشي نبهك دلوقتي لمرضك


" نور ": معاكي حق محبة ده كان سابك لحد مايقبض روحك على معصية لكنه نبهك للاجل ماترجع عن الطريق اللي انت فيه وصدقني العلاج موجود فالله عز وجل لم يوجد داء الا وله دواء
واحد مسكين : انا عايز اعرف انا حصلي كده ازاي ؟؟ انا كنت انسان تمام
العائده لربها: الاسباب كتيره قوي ومن هذه الأسباب :ضعف الصلة بالله تعالى ،,, والتكاسل في الطاعة والعبادة ,,، وصحبة ضعيفي الهمة ،,,والانشغال بالدنيا وملذاتها ,,، وعدم التفكر في نهاية الدنيا ويعقبه ضعف الاستعداد للقاء الله تعالى .

واحد مسكين : ماشي بس اكيد في اسباب تانية هي خلتني اكون في الحالة ديه!!



الراجية الانس بالله ورضاه: فعلا اسباب الفتور

تنقسم لثلاثة اقسام هي :


أ-اسباب ايمانيه
1- ضعف الصلة بالله
2- استصغار الذنوب
3- التقصير في الاعمال الايمانية
4- قلة تذكر الموت والدار الاخرة
5- طول الجهاد وتاخر النصر
ب - اسباب خارجية :
1- العيش في بيئة من غير الملتزمين
2- انتكاس قدوات الشخص
3- صحبة السوء
4- عدم معرفة مايصلح من اعمال له
5- مقارنة النفس مع من هو اقل
6- كثرة الفتن
7- الاستهزاء والنقد الدائم للملتزم
8- عدم مراعاة اسلوب النصح

جـ - اسباب شخصية
1- الكبر والعجب بالمنزلة التي وصل اليها
2- الغلو والتساهل
3- محاولة الوصول للمثاليات
4- تراكم الشبهات والاسئلة التي لا نرغب في مناقشتها للمجاملة وهذا يخالف هدي النبي صل الله عليه وسلم
5- مضايقة الاهل والصحبة والمجتمع للملتزم
6- قلة محاسبة النفس

واحد مسكين :يالله طيب هو المرض ده معدي هحتاج اتعزل يعني ؟؟؟ ولا هو عادي مش بيعدي ومش هيتاثر به حبيبي
أمة الله 91: بصراحة ومن غير مانكدب عليك المرض ده له اثار كتير
اثار الفتور: بتكون شخصية واجتماعية يعني تاثيرها بيكون على كل شخص كانه مرض ينتشر في المجتمع وتتلخص هذه الاثار في :
1- الانتكاس
2- ضعف الدعوى لعدم وجود الاهتمام بها
3- يبدء من حوله بالانتكاس وتقليده
4- استغلال اعداء الاسلام له
5- انتقاد العلماء والشيوخ

6- الوقوع في ازمات نفسية

7- استغلال الشبهات





رد مع اقتباس
غير متواجدة حالياً
 رقم المشاركة : ( 3 )
زادى إيمانى
قلب منتمى
رقم العضوية : 8677
تاريخ التسجيل : Oct 2012
الدولة :
العمر :
مكان الإقامة :
عدد المشاركات : 673 [+]
آخر تواجد : [+]
عدد النقاط : 35
قوة الترشيح : زادى إيمانى is on a distinguished road
الأوسمـة
بيانات الإتصال
آخر المواضيع

التوقيت
افتراضي رد: مغامرات مسكين في مستشفى مرضى القلب

كُتب : [ 11 - 10 - 12 - 11:53 PM ]



واحد مسكين : طيب والحل فين العلاج ارجوكم دلوني عليه انا بضيع

راجيه حب الرحمن: اوعى تقول كده دا ربنا رحيم بعباده

المروة 2 : هنقولك على العلاج بس الاول تعالى معانا رحلة هنا

_بس رحلتنا هتبدء عن طريق ,,موقع الطريق إلى الله_
اتفضل هنا ادخل






راجيه حب الرحمن: أكيد .الطريق إلى الله ,هو الطريق الصحيح للعلاج
العائده لربها: نعم دائما يدعوا إلى الصلاح وتذكية النفس
أمة الله 91:لكن يجب الآلتزام بما نتعلمه من خلاله
المروة 2 : وإحنا كمان هنكون معاك فى الرحله دى نستفيد زيك وأكتر
" نور ": أكيد لآننا كلنا محتاجين إصلاح دائم مع النفس
الراجية الانس بالله ورضاه: وإن شاء الله هنخرج منه على وعى كامل بطريقة العلاج السليمه
راجيه حب الرحمن: احنا هنا فى المجموعة لازم كل فتره نحاول نشوف صلتنا بربنا وطاعتنا وصلت لحد فين ياترى مشغولين بحياتنا أكتر ولا بأعمالنا والتقرب إلى الله أكتر
إحنــــا دائما مجمــــوعة


♥]|i•ஐ.•.°.• ..المتسابقات نحو الجنات •.°.•ஐ•i|[♥


أبكتنى ذنوبى: طبعا لازم نتسابق دائما إلى جنات عرضها السموات والآرض وذالك بالتقرب إلى الله فى الآقوال والآفعال ومراعاة كل ما يرضى ربنا سبحانه وتعالى


" نور ": هاه يارب تكون نفسيتك احسن دلوقتي
واحد مسكين :الحمد لله بس ياربيت تكتبولي العلاج
المروة 2 : هقولك على حاجة انت لازملك و لابد من وقفة جادة مع النفس، اصدق مع نفسك، ولا تبخل في بذل النصح لها.
قل لها : ثمَّ ماذا؟ ما هي النهاية لكل ما أنت فيه من إعراض عن سبيل الله؟
" نور ":سل نفسك: مالك تشتهين الدنيا وقد علمت حقيقتها؟
أليس نعيمها منغصاً؟ أليس كل فيها يزول ويفنى؟ فمالك تريدين الدنيا وهي إلى رحيل ولا تعملين للجنة وهي دار الخلود؟

اصدق مع نفسك في الجواب، وإياك من التلون والخداع، إياك أن تظفر بك نفسك في التسويف والقنوط.
أبكتنى ذنوبى:ثانياً: مخالفة النفس طريق الهدى
فهذا أول السبيل تهذيب النفس بمخالفة الهوى، فلا تتابع نفسك في كل ما تشتهي، فلا تجبها في كل ما تطلب.

مثال ذلك: أن تعرف من نفسك أنها لا تصبر على طاعة، فإذا قالت لك: هيا لنأكل أو لنذهب لزيارة فلان أو نحو ذلك من المباحات، فقل لها: ليس قبل أن أقرأ وردي من القرآن.
الراجية الانس بالله ورضاه:ثالثاً: التخلص من مظاهر عدم الجدية
ومن أخطر تلك المظاهر: الرضا بالظواهر والشكليات، ونسيان القلب والأعمال.
فليس جل الدين في اللحية والقميص القصير والنقاب، إنها من شعائر الإسلام، وينبغي علينا أن نلتزم بها، لكن لأنَّ هذه السنن صارت شعارًا لأهل الإيمان ومعشر الملتزمين في هذا الزمان، فلا شك تسرب بينهم من ليس منهم، واكتفى بهذه الأمور، ومن هنا عدنا نقول:

الملتزم هو الصوَّام القوَّام
الملتزم هو القائم بالقسط

الملتزم هو من خلا بيته من المنكرات، من يتفقه في دينه، من يفهم عن ربه، من يعمل في تزكية نفسه، هذه هي المعايير الآن، ومن ابتعد عن هذا فليس من الملتزمين، فقف .

لتحاسب نفســـــك!
المروة 2 :رابعاً: زيادة الطاعات وعدم الاغترار بالعمل اليسير.
أريد أن يزيد إيمانك كل يوم، تقرب إلى الله بما تستطيع، ولا تغتر بالعمل اليسير، ولا تكثر التشدق بالإنجازات، لأنَّ هذا قد يورث العجب والفرح بالعمل والاشتغال بالنعمة عن المنعم
أمة الله 91:خامساً: عدم التسويف.
بسيف التسويف قُتل أناس كثيرون، فالتسويف رأس كل فساد، فمن أجَّل الطاعات لغد وبعد غد لا يلبث أن يتركها بالكلية، فالشيطان يسول له، ويمنيه، ويغريه بطول الأمل، والموت يأتي بغتة، والقبر صندوق العمل.
سادساً: أخذ الدين بشموليته.
فمن مظاهر عدم الجدية في الالتزام الاكتفاء ببعض الجوانب في الدين دون الشمولية، وقد قال الله {يأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ ادْخُلُواْ فِي السِّلْمِ كَآفَّةً} [سورة البقرة:208]، فكثير من الملتزمين يدخل في الدين، ويلتزم ببعض الجزئيات التي أحبها في الدين، وقد يكون ذلك هوى، فليس الهوى في فعل المحرمات، بل وفي فعل الطاعات أيضاً، قال الله تعالى لنبيه داود عليه وعلى نبينا الصلاة والسلام: {يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُم بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَى فَيُضِلَّكَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ} [سورة ص: 26]، وقد كان هواه في العبادة.


العائده لربها: يعني باختصار شديد لازم تلتزم بالاتي .
1
توثيق الصلة بربه تعالى ، وذلك عن طريق
قراءة القرآن قراءة تفكر وتدبر
استشعار عظمة الله تعالى من عظمة كتابه
التفكر في عظيم أسمائه وصفاته وأفعاله تعالى .
2. المداومة على النوافل والاستمرار عليها ، وإن كانت قليلة فمن أكثر أسباب إصابة المسلم بالفتور هو الاندفاع بالطاعة والإكثار منها في أول الطريق ، ولم يكن هذا هديه صل الله عليه وسلم ولا وصيته لأمته ، فقد وصفت عائشة رضي الله عنها عمله صل الله عليه وسلم بأنه " ديمة " أي : دائم غير منقطع ، وأخبرنا صلى الله عليه وسلم بأن " أحب الأعمال إلى الله أدومها وإن قلَّ " ، فإذا أراد المسلم أن لا يصاب بالفتور فليحرص على العمل القليل الدائم فهو خير من كثير منقطع .
3. الحرص على الصحبة الصالحة النشيطة ، فصاحب الهمة يزيدك نشاطا ، والكسول لا يرضى بصحبة صاحب الهمة ، فابحث عن صحبة لها همم تسعى للحفظ وطلب العلم والدعوة إلى الله ، فمثل هؤلاء يحثونك على العبادة ويدلونك على الخير .
4. قراءة الكتب المتخصصة في سير أعلام أصحاب الهمة لتقف على نماذج صالحة في سيرك إلى الله ، ومن هذه الكتب " علو الهمة " للشيخ محمد بن إسماعيل المقدم ، وكتاب " صلاح الأمة في علو الهمة " للشيخ سيد عفاني .
5. ونوصيك بالدعاء ، وخاصة في جوف الليل الآخر ، فما خاب من لجأ إلى ربه واستعان بمولاه ليثبته على الطاعة ويعينه على حسن أدائها .

فالفتور ليس أزمه لكن المشكله هى كيفيه التعامل مع الفتور فقد يؤدى الى انتقال الانسان الى الآحباط واليأس ويظل طوال حياته يحيا فى حياة الياس أو الفتور الآحباط الآنتكاس لعدم قدرتنا على التعامل مع الفتور





رد مع اقتباس
غير متواجدة حالياً
 رقم المشاركة : ( 4 )
زادى إيمانى
قلب منتمى
رقم العضوية : 8677
تاريخ التسجيل : Oct 2012
الدولة :
العمر :
مكان الإقامة :
عدد المشاركات : 673 [+]
آخر تواجد : [+]
عدد النقاط : 35
قوة الترشيح : زادى إيمانى is on a distinguished road
الأوسمـة
بيانات الإتصال
آخر المواضيع

التوقيت
افتراضي رد: مغامرات مسكين في مستشفى مرضى القلب

كُتب : [ 11 - 10 - 12 - 11:54 PM ]

راجيه حب الرحمن: وادي كمان الروشته بالظبط

تنمية الجانب العبادي (في الفرد) :
* الحرص على الفرائض (صلاة ، صوم ، زكاة ، حج )


وتكون الصلاة جماعة مع الخشوع و حضور صلاة الفجر مع التبكير ..

ويهتم في العبادات عموما الجوانب التي تزيد في تأثيرها الإيماني ...

ويبتعد عن الجوانب التي تنقصها الأجر أو الإيمان .

* الحرص على النوافل من صلاة وصيام وتصدق وإنفاق في سبيل الله وعمرة وحج وغيره من الطاعات مع معرفة الأعمال من صحيح السنة .

* التعلق بكتاب الله وقراءته _ مع تفسيره – والعيش في ظلاله وقيام الليل به . وتدبر القصص القرآني وما حل ببني إسرائيل من قسوة قلوبهم . وتدبر بطش الله بالأمم السابقة لإعراضهم عن منهج الله تعالى.

الحرص على أن يكون هناك حزب يومي .

التدبر في القراءة .

الحرص على التجويد .

الاطلاع على كتب فضائل وآداب القرآن مع التأكد من صحة الأحاديث.

* الإكثار من ذكر الله تعالى على جميع الأحوال . والصلاة على رسول الله صلى الله عليه وسلم . ودوام الاستغفار .

حفظ بعض الأذكار الصحيحة والتي يحتاج إليها (كأذكار الصباح والمساء وما بعد الصلاة ..

تأصيل موقف العبودية مع الله بدعائه لجميع حوائجنا

حفظ جوامع الكلم والدعاء .. وحفظ الأدعية القرآنية..

فهم الأدعية والأذكار ومقاصدها

التذكير بالأدعية المأثورة يمكن اللجوء إلى عمل المسابقات لزيادة حفظ الأحاديث والأذكار والتشجيع على الفوز بها .

* قراءة السيرة النبوية مع تدبر أحوال الرسول صلى الله عليه وسلم .


* قراءة الحديث النبوي مع التدبر أخذ العبر

* التعرف على مواقف الصحابة وسيرهم

* مراقبة الله وتنمية هذه الصفة في النفس .

* تنمية جانب الخوف والرجاء في الفرد .

* استغلال الأوقات والمناسبات التي تمتاز بالنفحات الإيمانية مثل :


رمضان والعشر الأواخر فيها

العشر الأوائل من ذي الحجة

أوقات الحج والعمرة

البلد الحرام

* قراءة الكتب الإيمانية الموثوق بها ككتب ابن القيم وتهذيب موعظة المؤمنين .. وغيرها ..

* التفكر في مخلوقات الله الكونية وغيرها ..

* ذكر الموت وزيارة المقابر .

* تهيئة أوقات للعزلة وتكون متزنة مع الخلطة مت ترك فضول الخلطة

* المحاسبة الإيمانية الصحيحة

* الجلوس إلى من في قلبه كثير من الإيمانيات والاخبات والتائبين والداخلين إلى الإسلام حديثا .. ودعوة الشباب للجلوس إليهم وذلك للتأثر بهم .

* التوبة الدائمة .

* الرحلات الإيمانية .

* معالجة الملاحظات على الجانب الروحي وعدم تركها بدون دراسة أسباب وعلاج .

* تعظيم جانب الله سبحانه وتعالى في النفوس

* التقلل من الدنيا والزهد فيها والتخفف من الشواغل غير المهمة.

* البعد عن فضول النظر وغض البصر مما حرم الله أم مما يلهي

* ومما يضعف الإيمانيا عدم التألم من وجود الكفار والفسقة على حالهم .. فالواجب علينا إنكار ذلك بالقلب على أقل حد ودعوتهم .

* مسح رأس اليتيم والاهتمام بالفقراء والمحتاجين

* سماع الأشرطة الوعظية .

* تنمية حي الله بتذكر النعم .

* استشعار التقصير في الطاعات في كل وقت .

* البعد عن مشابهة الفسقة والمبتدعة والكفرة .

* الدعاء .. وخصوصا بزيادة الإيمان وتثبيت القلوب والاستعاذة من زيغ القلب والعياذ بالله .

* الزيارة في الله تعالى .

* صلة الأرحام وبالأخص الوالدين .

* عمل الخير للناس ابتغاء وجه الله تعالى.


الوسائل العلاجية (لتنمية سلوك الغير عليها):


* التذكير بما سبق من الأعمال –كل فقرة سابقة يحاول التذكير بها وتشجيع الشباب عليها وإعانتهم-

* الاهتمام بالسنة الصحيحة

* التخول بالموعظة وقصرها وعدم التعليق عليها .

* التعويد على العبادة والمجاهدة

* استغلال الأحداث في تنمية الجانب الإيماني .

* التحذير من الجلوس إلى ضعاف الإيمان حتى من صحبة الخير وتوجيه الشباب للبحث عن أهل النفوس العالية.

* القدوة الصالحة والصحبة الممتميزة بالعبادة .

* التواصي والتذكير بأهمية الموضوع .

* الترغيب والترهيب

* تنمية المجاهدة الفردية لتحقيق الغاية المنشودة.
" نور ": ومتنساش لابد من حسم القضية بحراسة الحسنات بما يلي:
أولاً- بالأخذ بالعزائم في بداية الأمر والحذر من التفريط :


قال تعالى: {خُذُوا مَا آَتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ} [البقرة: 63]


ثانياً- حب الله والاستعانة به وصدق اللجأ إليه :

نعم.. إننا نحتاج إلى أن نحب الله حقيقة، فإذا أحببنا الله حقيقة فعلنا كل ما يرضيه بصدق واتبعنا رسوله.

{قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ} [آل عمران: 31].




ثالثاً- مجاهدة النفس ومصابرتها وتوبيخها


أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آَمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ وَلَقَدْ فَتَنَّا الذِينَ منْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الكَاذِبِينَ



تلك ثلاثة تزك نفسك بهن، وتِّرب نفسك عليهن
الراجية الانس بالله ورضاه: واتفضل الحبوب ديه دول هينفعوك قوي

الحبة الاولى

الحبة الثانية

الحبة الثالثة

العائده لربها: وخلي بالك من الضوابط في التعامل مع المشكلة :

* يجب معرفة الحد الأدنى وعدم الهبوط عنه . والتشجيع على الزيادة .

* تبني الأعمال على علم صحيح .

* اتفاق الأعمال مع الأقوال .

* التوازن (لا تفريط ولا إفراط)

* البعد عن الإيحاء بالإلزام في النوافل .

* لا بد من اختيار الوقت المناسب للتذكير .



[





رد مع اقتباس
غير متواجدة حالياً
 رقم المشاركة : ( 5 )
ام الزهرتان
مشرفة مساعدة
رقم العضوية : 8319
تاريخ التسجيل : Mar 2012
الدولة :
العمر :
مكان الإقامة : الحبيبة مصر
عدد المشاركات : 5,813 [+]
آخر تواجد : [+]
عدد النقاط : 39
قوة الترشيح : ام الزهرتان is on a distinguished road
الأوسمـة
بيانات الإتصال
آخر المواضيع

التوقيت
افتراضي رد: مغامرات مسكين في مستشفى مرضى القلب

كُتب : [ 12 - 10 - 12 - 12:45 AM ]



جزاكِ الله خيراً ورفع قدرك





رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

الكلمات الدلالية (Tags)
مرضى, مستشفى, مسكين, مغامرات, القلب

أدوات الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيعى إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيعى الرد على المواضيع
لا تستطيعى إرفاق ملفات
لا تستطيعى تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع


الساعة الآن 02:55 PM.


   الدرر السنية

بحث عن:



 
Powered by vBulletin
.Copyright ©2000 - 2016, Jelsoft Enterprises Ltd